General Pedagogy

Externally funded research projects

Edition of the literary Wilhelm-Lamszus-Werkausgabe (2015/16), sponsored by the Marga & Kurt Möllgaard fund of the charitable fund for German scientific Research (Essen); responsible: Andreas Pehnke, Greifswald.

Further Research Projects

Monograph of the history of the Pommeranian teachers' association founded in 1872; responsible: Gabriele Förster.
Collection “The focus on gender in historical perspectives”, responsible: Gabriele Förster
Gabriele Förster's collaboration in the journal “Zeitgeschichte” (contemporary history) on the topic: “battling alcohol abuse in Pommeranian schools during the Weimar Republic”
Andreas Pehnke's collaboration on the special edition 3 & 4/2015 “Unbekannte Reformpädagogen” (unknown progressive pedagogues) in the journal “Rassegna di Pedagogia”, published in five languages in Rome; responsible: Winfried Böhm, Würzburg.
Andreas Pehnke's collaboration on the volume “Bürgerliche Jugendbewegung in Sachsen” (“Civil youth movement in Sachsen”); Verlag der Kunst Dresden, Reihe Weiß-Grün zur sächsischen Geschichte und Volkskultur; responsible: Justus H. Ulbricht, Jena.
Andreas Pehnke's collaboration on the Book “Das deutsche Volk und die Politik“ (Politics of the German folk), volume 9 of the “Historische Demokratieforschung” collection (historical research of democracy), published by Böhlau Verlag; responsible: Detlef Lehnert, Berlin.
Andreas Pehnke's collaboration on the “ Handbuch Reformpädagogik und Bildungsreform” (“Handbook of progressive pedagogy and educational reform”), published by Springer; responsible: Heiner Barz, Düsseldorf.

Recent Publications

   
PD Dr. Gabriele Förster
Gabriele Förster (ed.), Quellen zur nationalen und internationalen Schulgesundheitspflege während der Weimarer Republik (“Resources for national and international healthcare in schools during the Weimar Republic”), Bad Heilbrunn: Klinkhardt Verlag, 2014.

Christian Batsch & Gabriele Förster, Aspekte der Interkulturellen Pädagogik in Deutschland (“Aspects of intercultural pedagogy in Germany”). Resumé and supplement to the Russian-German video conference held on the 22nd of April 2015, Wissenschaftliche Zeitschrift der Universität Omsk.

Gabriele Förster, "Wir wollen keine Jugend schlaff und schmal" – Zur Bedeutung der schulischen Leibeserziehung während der Weimarer Republik in Pommern. (“We don't want lazy youths! The meaning of physical education in Pommerania during the Weimar Republic”) In: Zeitgeschichte regional 18 (2014) 2, pp. 24-34.

Gabriele Förster, Bildung und Erziehung im Nationalsozialismus an der Universität Greifswald ("Teaching and learning at the University of Greifswald in the era of national socialism") in: Dirk Alvermann (Ed..), ...die letzten Schranken fallen lassen - Studien zur Universität Greifswald im Nationalsozialismus, Wien, Köln, Weimar 2015, pp. 41-69.
Prof. Dr. Andreas Pehnke Andreas Pehnke (Ed.), Wilhelm Lamszus: „Begrabt die lächerliche Zwietracht unter euch!“ Erinnerungen eines Schulreformers und Antikriegsschriftstellers (1881-1965) (“Wilhelm Lamszus: resolve the ridiculous disagreement amongst yourselves! Memories of an educational reformer and anti-war literary (1881 - 1965)), Beucha und Markkleeberg: Sax-Verlag, 2014.

Andreas Pehnke, Der Schüler Walter Janka als Aktivposten eines einzigartigen Schulversuchs in seiner Geburtsstadt Chemnitz (“Walter Janka as a student activist in an extraordinary educational experiment in his birth town Chemnitz”), in: Walter Janka – Zu Kreuze kriechen kann ich nicht! Erinnerungen und Lebenszeugnisse, Edited by Heike Schneider, Berlin 2014, pp. 142-147.

Andreas Pehnke, Progressive Education in Germany at the beginning of the twentieth century – with special regard to the Saxon centres of the movement, in: Michael Mann (Ed.): Shantiniketan – Hellerau. New Education in the „Pedagogic Provinces“ of India and Germany, Heidelberg 2015, pp. 81-117.

Andreas Pehnke & Ulrich Wiegmann, Walther Schulze-Soelde (1888-1984): „Wüßten wir doch, was kommen muß!“ Der Opportunismus eines Geisteswissenschaftlers und seine erziehungswissenschaftliche Revisionskompetenz im Zeitenwandel (“If only we knew what would come! A humanities scholar's opportunism and investment in educational reform in times of change"), in: Dirk Alvermann (Ed),... die letzten Schranken fallen lassen“ Studien zur Universität Greifswald im Nationalsozialismus, Köln, Weimar, Wien 2015, pp. 370-396.

Andreas Pehnke, Ein historisches Antikriegsbuch (1912) aus der Feder eines Lehrers half noch 1945 Leben retten (“A teachers' historical anti-war book (1912) saving lives through its publication in 1945”), in: Jahrbuch für Historische Bildungsforschung 20, Bad Heilbrunn 2015, pp. 329-343.

Andreas Pehnke, Zwei Reformpädagogen gegen den Antisemitismus – Der Volksschullehrer Max Kosler und der Kultusminister Adolf Grimme (“Two progressive educators fighting against antisemitism – elementary school teacher Max Kosler and education minister Adolf Grimme”), in: Detlef Lehnert (Ed.), Vom Linksliberalismus zur Sozialdemokratie. Politische Lebenswege in historischen Richtungskonflikten 1890-1945, Köln, Weimar, Wien 2015, pp. 235-262.

Andreas Pehnke, Wilhelm Lamszus’ Reflexionen über die Ursachen kommunistischer Gewaltherrschaft (“Reflections on the roots of communist tyranny”), in: Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung XXI (2015), Berlin 2015, pp. 199-216.