
Junior Prof. Marisa Holzapfel
as of 04/2025 | Junior Professor for Primary Education Specialising in Natural and Social Sciences and their Didactics at the University of Greifswald |
04/2022 - 03/2023 | Interim professor (W3) ‘Primary Education Specialising in Natural and Social Sciences and their Didactics’ at the University of Greifswald |
03/2021 - 03/2025 | Postdoctoral research associate in the didactics of natural and social sciences in primary education at the University of Oldenburg |
02/2021 | 2nd State Examination for teachers for secondary schools as well as comprehensive schools, with the subjects history and chemistry at ZfsL Dortmund |
11/2019 - 02/2021 | Trainee teacher at the ZfsL Dortmund (Maria Sibylla Merian Comprehensive School in Bochum) |
07/2015 - 10/2019 | Postdoctoral research associate at the Institute for Didactics of Chemistry, University of Duisburg-Essen |
09/2018 | Doctorate (rer. nat.) at the University of Duisburg-Essen |
02/2016 | Visiting researcher at the University of Zurich's Institute of Psychology, Chair of Personality Psychology and Diagnostics |
05/2015 - 6/2015 | Trainee teacher at the ZfsL Mönchengladbach (Bischöfliche Maria-Montessori Comprehensive School Krefeld) |
03/2015 | 1st State Examination for Teachers for secondary schools as well as comprehensive schools, University of Duisburg-Essen, subjects: chemistry and history |
10/2010 - 03/2015 | Teacher training studies for secondary schools as well as comprehensive schools, at the University of Duisburg-Essen Subjects: chemistry and history |
2001 - 2010 | General higher education qualification at Arndt-Gymnasium Krefeld |
Classes
Presentations
Holzapfel, M. A., Dittert, N. & Große, C. S. (2025, March) Kreatives und algorithmisches Denken im Sachunterricht. Presentation at the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik des Sachunterrichts (GDSU), Cologne.
Haarhus, L., Holzapfel, M. A. & Brückmann, M. (2025, March) AR-Dinosaurier-Modelle: Die Entwicklung des Modellverständnisses in einer heterogenen Schülerschaft. Presentation at the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik des Sachunterrichts (GDSU), Cologne.
Kirstein, D., Holzapfel, M. A. & Müller, J.-M. (2025, March) Grundlegende Kompetenzen für ein anschlussfähiges Lernen - Fachbezogene Basiskompetenzen zu Stoffen und Stoffigenschaften. Presentation at the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik des Sachunterrichts (GDSU), Cologne.
Rau-Patschke, S. & Holzapfel, M. A. (2024, September) Gelingensbedingungen kreativen Sachunterrichts aus Sicht von Lehrkräften. Presentation at the conference of the DGfE Commission on Primary School Research and Primary School Pedagogy, Saarbrücken.
Holzapfel, M. A., Dittert, N. & Große, C.S. (2024, September) Ein kreatives Lernsetting im Schülerlabor SULab. Presentation at the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Bochum.
Rau-Patschke, S. & Holzapfel, M. A. (2024, September) Kreativität durch beweges Lernen im naturwissenschaftlichen Sachunterricht. Presentation at the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Bochum.
Holzapfel, M. A., Dittert, N. & Große, C.S. (2024, March) Spielisches Programmieren des BlueBots auf individuellen Feldern. Presentation at the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik des Sachunterrichts (GDSU), Hanover.
Holzapfel, M. A. & Rau-Patschke, S. (2024, March) Bewegtes Lernen als Motor für kreative Denkprozesse im Kontext des Problemlösens - die Sicht von Lehrkräften. Presentation at the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik des Sachunterrichts (GDSU), Hanover.
Brückmann, M., Tempelmann, S., Arndt, A., Bakenhus, S., Dubach, J., Haarhus, L. & Holzapfel, M.A. (2024, March) Ist die (reale) Welt nicht genug?Erkenntnisse zu Nutzung von Augmented und Virtual Reality im Sachunterricht. Symposium at the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik des Sachunterrichts (GDSU), Hanover.
Rau-Patschke, S. & Holzapfel, M. A. (2023, September) Kreativität und Bewegung im Sachunterricht aus Sicht der Lehrkräfte. Presentation at the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Hamburg.
Holzapfel, M. A. (2023, June) Kreativität im Sachunterricht - Programmieren:Ein spielerischer Zugang zu Algorithmen. Invited lecture at the Foko Grundschule - Research Colloquium for Primary School Teaching Staff, Greifswald.
Holzapfel, M. & Dittert, N. (2023, February). KreaSach Pro - ein spielerischer Zugang zu Algorithmen. Presentation at the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik des Sachunterrichts (GDSU), Salzburg.
Bakenhus, S., Arndt, N., Holzapfel, M. & Brückmann, M. (2023, February). Schloss Evenburg als außerschulischer virtueller Lernort?! - Erprobung eines Seminarkonzepts. Presentation at the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik des Sachunterrichts (GDSU), Salzburg.
Holzapfel, M. (2022, September). Kreativität im naturwissenschaftlich-technischen Sachunterricht. Presentation at the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Aachen.
Holzapfel, M., Bakenhus, S., Arndt, N. & Brückman, M. (2022, March). Einstellungen und Werthaltungen von Sachunterrichtsstudierenden zu Schülervorstellungen und -vorerfahrungen zum Lernen mit iVR. Presentation at the 31st annual conference of the Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichtes (GDSU), Cologne (online).
Holzapfel, M. & Stachelscheid, K. (2019, September). To Joke or not to Joke - das ist NICHT die Frage! Zum Einsatz von Humor im Unterricht. Plenary lecture at the ‘Herbstschule Heterogenität und Unterricht’ of the University of Duisburg-Essen, Essen.
Holzapfel, M. (2019, June). Checking the effectiveness of a humour training. Presentation at the annual conference of the International Society for Humour Studies (ISHS), Austin.
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2019, March). Gesundheitsbildung im Übergang von der Primar- zur Sekundarstufe. Presentation at the 28th Annual Conference of the Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichtes (GDSU), Lüneburg.
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2018, September). Gesundheitsbildung durch fachspezifischen Humor. Presentation at the annual conference of the Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Kiel.
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2018, July). Fit for sun with chemistry specific humour. Presentation at the annual meeting of the International Conference on Chemistry Education (ICCE), Sydney.
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2018, June). Learning material with subject specific humour used for health education. Presentation at the annual conference of the International Society for Humor Studies (ISHS), Tallinn.
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2017, September). Fachspezifischer Humor als Methode in der Gesundheitsbildung. Presentation at the annual conference of the Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Regensburg.
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2017, March). To joke or not to joke - das ist Nicht die Frage! Zum Einsatz von Humor in der Gesundheitserziehung. Presentation. 26th Annual Conference of the Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichtes (GDSU). Symposium: Graduiertenkolleg SUSeI -Methodische Herangehensweisen für die Erforschung des Übergangs vom Sachunterricht in den Fachunterricht Sek I, Weingarten.
Poster presentations
Nienaber, H., Holzapfel, M. A., Dittert, N. & Große, C. S. (2025, March) Reflexion von Kindern zum kreativen Programmieren. Poster for the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik des Sachunterrichts (GDSU), Cologne.
Haarhus, L., Holzapfel, M. A., Brückmann, M. (2024, September) Erfassung des Modellverständnisses durch AR-Modelle im Sachunterricht. Poster for the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Bochum.
Haarhus, L., Holzapfel, M. A. & Brückmann, M. (2023, September) AR-Dinosaurier-Modelle im naturwissenschaftlichen Sachunterricht. Poster for the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Hamburg.
Arndt, N., Holzapfel, M., Bakenhus, S. and Brückmann, M. (2022, December) Immersive virtual reality im Sachunterricht: Von Studierendenvorstellung zur theoretischen Umsetzung. Poster for the workshop ‘Immersionserleben und die Erweiterung von Realität am Learning Lab’ of the IZfB of the University of Duisburg-Essen, Essen.
Haarhus, L., Holzapfel, M. and Brückmann, M. (2022, December) AR-Karten im Sachunterricht - Eine Interventionsstudie zum Einsatz von AR-Karten im Sachunterricht in den Klassen 3 und 4. Poster for the workshop ‘Immersionserleben und die Erweiterung von Realität am Learning Lab’ of the IZfB of the University of Duisburg-Essen, Essen.
Holzapfel, M., Dittert, N. (2022, November). KreaSach Pro - A playful approach to algorithms through a creative learning setting with educational robots. Poster for the conference Cultivating Ensembles in STEM Education and Research, Queensboro (online).
Rau-Patschke, S. and Holzapfel, M. (2022, September). Mischen – Rätseln – Trennen: Kreativität durch Bewegung? Poster for the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Aachen.
Holzapfel, M. & Brückmann, M. (2022, March). Kreativität und kreatives Potential im Sachunterricht. Poster for the 31st annual conference of the Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichtes (GDSU), Cologne (online).
Holzapfel, M. (2019, September). Wirksamkeitsüberprüfung eines Humortraining. Poster for the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Vienna.
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2019, August). Subject-Specific Humour as a Creative Method for teaching Health Literacy. Poster for the conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Bologna.
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2018, March). Der Einsatz von Humor in der Gesundheitsbildung zur Gestaltung des Übergangs. Poster for the 27th annual conference of the Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichtes (GDSU), Dresden. (3rd prize in the poster competition)
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2017, September). Fachspezifischer Humor als Methode der Gesundheitsbildung im Übergang vom Sachunterricht der Primarstufe in den Fachunterricht der Sekundarstufe I. Poster for the annual conference of the Chemistry Education Section at the Science Forum of the Gesellschaft Deutscher Chemiker (GDCh), Berlin.
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2017, July). Subject Specific humour in health education from elementary to secondary school. Poster for the annual conference of the International Society for Humor Studies (ISHS), Montréal.
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2016, September). Fachspezifischer Humor zum Thema Sonnenschutz im Übergang von der Primarstufe zur Sekundarstufe I. Poster for the annual conference of the Gesellschaft der Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Zurich.
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2016, May). Wirksamkeit von Selbstlernmaterial mit fachspezifischem Humor zum Thema Sonnenschutz im Übergang von der Primarstufe zur Sekundarstufe I. Poster for the opening workshop of the Interdisciplinary Centre for Educational Research (IZfB), Essen.
Workshops
Holzapfel, M. A., Sealfon, C. D., Natalizio, B. J., & Holmes, R. (2024, June). Cultivating Ensembles at ISLS. Workshop at the International Society of the Learning Sciences (ISLS) Conference, Buffalo.
Sealfon, C., Gross, N., Raman, P., Holzapfel, M., Natalizio, B., Holmes, R. (2023, June). Cultivating Ensembles in Education and Research. Pre-conference Workshop at the International Society of the Learning Sciences (ISLS) Conference, Montréal.
Dittert, N., Holzapfel, M. (2022, September). KreaSach Pro. Contribution to the workshop ‘Für Informatik begeistern - vom Kindesalter bis zum Abitur (Informatik-Begeisterung 2022)’ at INFORMATIK 2022, Hamburg.
Holzapfel, M. (2019, September). Humorproduktion -ja bitte! Entwicklung von Ideen für Abbildungen mit fachspezifischem Humor. Workshop at the Autumn School Heterogeneity and Lessons at the University of Duisburg-Essen, Essen.
Holzapfel, M. (2019, June). Generating ideas for comics with subject-specific humour used for chemistry and health education. Workshop at the conference Cultivating Ensembles in STEM Education and Research (CESTEMER), New York City.
Holzapfel, M. (2018, September). Generating ideas for comics with subject-specific humour used for chemistry and health education. Workshop at the Performing the World (PTW) conference, New York City.
Publications
Kirstein, D., Holzapfel, M. A., & Müller, J.-M. (in preparation). Wer erfolgreich bauen will, braucht ein gutes Fundament – Mindeststandards im Basiskonzept Struktur der Materie am Übergang vom naturwissenschaftlichen Sach- zum Fachunterricht.ZfDN.
Holzapfel, M. A., Dittert, N. & Große, C.S. (in press). Ein kreatives Lernsetting im Schülerlabor SULab. In: H. van Vorst (ed.), Lernen, lehren und forschen im Schülerlabor. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Annual Conference in Bochum 2024. University of Duisburg-Essen.
Rau-Patschke, S., Holzapfel, M. A. & Bußkamp, S. (in press). Kreativität durch bewegtes Lernen im naturwissenschaftlichen Sachunterricht. In: H. van Vorst (ed.), Lernen, lehren und forschen im Schülerlabor. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Annual Conference in Bochum 2024. University of Duisburg-Essen.
Holzapfel, M., Dittert, N. (in print). Kreativität und informatische Bildung im Sachunterricht. In: A. Best, J. Grey, I. Gryl, L. Humbert, M. Kuckuck & D. Schmitz (eds.) Informatische Bildung in der Grundschule: Befunde, Diskussionen, Erfahrungen (IBG-BDE-2023).
Holzapfel, M. A., Große, C. S., & Dittert, N. (2024). Measuring Creativity of Elementary School Students in the Context of a Coding and Storytelling Intervention. Creative Education, 15(09), 1818-1832. doi.org/10.4236/ce.2024.159111
Holzapfel, M. A., Sealfon, C. D., Natalizio, B. J., & Holmes, R. (2024). Cultivating Ensembles at ISLS. In C. Hoadley & X. C. Wang (eds.), General Proceedings of the 4th Annual Meeting of the International Society of the Learning Sciences 2024. Buffalo, USA: International Society of the Learning Sciences.
Rau-Patschke, S., Holzapfel, M. & Kawrigin, A. (2024). Kreativität und Bewegung im Sachunterricht aus Sicht der Lehrkräfte. In: H. van Vorst (ed.), Early science education. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Annual Conference in Hamburg 2023. University of Duisburg-Essen.
Haarhus, L., Holzapfel, M.A. & Brückmann, M. (2024). AR-Dinosaurier-Modelle im naturwissenschaftlichen Sachunterricht. In: H. van Vorst (ed.), Frühe naturwissenschaftliche Bildung. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Annual Conference in Hamburg 2023. University of Duisburg-Essen.
Holzapfel, M. & Stachelscheid, K. (2024). Einfluss von Material mit fachspezifischem Humor auf das Gesundheitsbewusstsein vom Kindesalter bis ins junge Erwachsenenalter. In F. Fischer, C. Peifer, T. E. Scheel, & M. Bartzik (eds.), Humor - ein ernstzunehmender Gesundheitsfaktor: Grundlagen und Forschung für den praktischen Einsatz (1st ed., pp. 129-140). Hogrefe.
Holzapfel, M. A. & Dittert, N. (2023). KreaSach Pro - A playful approach to algorithms through a creative learning setting with educational robots. In: J. E. Martinez, B. J. Natalizio and O. H. Ali (eds.). Cultivating Ensembles Exploring Across STEM: 2022 Conference Proceedings. Lloyd International Honors College, The University of North Carolina at Greensboro. https://honorscollege.uncg.edu/wp-content/uploads/2023/12/Cultivating-Ensembles-Conference-Proceedings.pdf
Sealfon, C. D., Gross, N., Holzapfel, M., Borinskaya, S., Natalizio, B. J., & Holmes, R. (2023). Cultivating Ensembles in Education and Research at ISLS. In J. D. Slotta & E. S. Charles (eds.), General Proceedings of the 3rd Annual Meeting of the International Society of the Learning Sciences 2023. Montreal, Canada: International Society of the Learning Sciences.
Rau-Patschke, S. & Holzapfel, M. (2023). Mischen – Rätseln – Trennen: Kreativität durch Bewegung? In: H. van Vorst (ed.), Lernen, Lehren und Forschen in einer digital geprägten Welt. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Annual Conference in Aachen 2022. University of Duisburg-Essen.
Holzapfel, M. (2023). Kreativität im naturwissenschaftlich-technischen Sachunterricht. In: H. van Vorst (ed.), Lernen, Lehren und Forschen in einer digital geprägten Welt. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Annual Conference in Aachen 2022. University of Duisburg-Essen.
Holzapfel, M. A., Bakenhus, S., Arndt, N. & Brückmann, M. (2023). Welche Einstellungen und Werthaltungen haben Sachunterrichtsstudierenden zum Einsatz und Lernen mit AR und VR? In: D. Schmeinck, K. Michalik & T. Goll (eds.). Herausforderungen und Zukunftsperspektiven (pp. 71-78). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt Publishing.
Holzapfel, M. A., Bakenhus, S., Arndt, N., & Brückmann, M. (2023). Einstellungen und Werthaltungen von Sachunterrichtsstudierenden zum Lernen mit Augmented (AR) und Virtual Reality (VR) im Sachunterricht. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 51, 151-169. https://doi.org/10.21240/mpaed/51/2023.01.16.X
Holzapfel, M. A., Jaggy, A.-K., & Brückmann, M. (2022). Creativity in German Science Education in Elementary Schools: Preservice Teachers' Perspective on Whether It Is Essential, Possible or Completely Unnecessary. Creative Education, 13(04), 1421-1438. https://doi.org/10.4236/ce.2022.134087
Bakenhus, S., Holzapfel, M., Arndt, N. & Brückmann, M. (2022). Die Erstellung einer Lernumgebung mit immersiver Virtual Reality für das Fach Sachunterricht nach dem M-iVR-L Modell. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 47(AR/VR - Part 1), p. 7693. doi.org/10.21240/mpaed/47/2022.04.04.X
Huss, J. A., Morrow, T., Tish, N., Miyata, C., Singer, A., Holzapfel, M. A., & Vaidya, K. (in press). Teach Education Studies With a Sense of Humour: Why (and How to) Be a Funnier and More Effective Education Studies Teacher and Laugh All the Way to Your Classroom. The Curious Academic Publishing.
Holzapfel, M. (2020). Wirksamkeitsüberprüfung eines Humortrainings. In: S. Habig (ed.), Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Annual Conference in Vienna 2019. University of Duisburg-Essen.
Holzapfel, M., Stachelscheid, K., Walpuski, M., & Rumann, S. (2019). Subject-Specific Humour as a Creative Method to Communicate Health Knowledge. Creative Education, 10, 1819-1833.
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2019). Gesundheitsbildung durch fachspezifischen Humor. In: C. Maurer (ed.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Annual Conference in Kiel 2018. (p. 381). University of Regensburg.
Holzapfel, M. (2018). Fachspezifischer Humor als Methode in der Gesundheitsbildung im Übergang von der Primarstufe zur Sekundarstufe I. Berlin: Logos.
Rau-Patschke, S., Gryl, I., Rumann, S., Bernhard, M., Ebers, M., Fletcher, S., Holzapfel, M., Kania, T. M., Kleinteich, A., Mambrey, S., Manzel, S., Ohlenforst, S., Roll, H., Schmiemann, P., Schreiber, N., Sowinski, M., Stachelscheid, K., Theyßen, H., Viefers R., & Walpuski, M. (2018). Methodische Herangehensweisen für die Erforschung des Übergangs vom Sachunterricht in den Fachunterricht der Sekundarstufe I. GDSU Journal (8), (pp. 110-134).
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2018). Fachspezifischer Humor als Methode in der Gesundheitsbildung. In: C. Maurer (ed.), Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht- normative und empirische Dimensionen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, annual conference in Regensburg 2017 (pp. 278-280). University of Regensburg.
Holzapfel, M., Stachelscheid, K. & Walpuski, M. (2017). Gesundheitserziehung im Übergang der Primarstufe zur Sekundarstufe I. In: C. Maurer (ed.), Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Annual Conference in Zurich 2016 (pp. 632-635). University of Regensburg.
Memberships
Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts (GDSU)
Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP)
Key research areas
(Creative) programming in the natural and social sciences at primary level
Creativity in natural and social sciences at primary level (more information on the KreaSach project [de])
Pupils' concepts
Extracurricular places for learning
Humour in science lessons
Humour in health education
Health education in natural and social sciences at primary level
Sustainable development education (BNE)
Language promotion in the subject
Augmented and virtual reality in natural and social sciences at primary level